Prowadzisz firmę usługową, zatrudniasz pracowników, ale nie masz pewności, czy dobrze wyceniasz usługi? Świetnie się składa, bo przygotowałam dla Ciebie ten krótki tekst z ważnymi wskazówkami a także prosty kalkulator, który pomoże Ci w ustalaniu cen.
Niezależnie od tego, jakie usługi świadczysz, wymagają one pracy i czasu Twojego lub Twojego zespołu. Czas, jak wszystkie zasoby, którymi dysponujemy, jest ograniczony. Warto mieć świadomość tego, na co Twoi pracownicy (i Ty) poświęcają ten czas w pracy.
Mrzonką byłoby stwierdzenie, że na realną pracę, za którą płaci klient poświęcamy 100% czasu. Każdy z nas wykonuje zadania takie jak spotkania z szefostwem czy podległym zespołem, czytanie maili, telefony do klientów, podwykonawców, inne okołoadministracyjne tematy. Każdy z nas poświęci 5 minut na rozmowę ze współpracownikami w kuchni przy kawie. Managerowie monitorują pracę zespołu, oceniają, doradzają, wspierają… To wszystko musi być wzięte pod uwagę. Zastanów się więc, ile realnie czasu w ciągu miesiąca dany pracownik poświęca na pracę nad zleceniami?
Kolejnym punktem do uwzględnienia przy ustalaniu cen są urlopy. Urlop należy się każdemu, a za ten czas mimo wszystko wynagrodzenie musi być wypłacone. Uwzględnij więc, że pracownikowi przysługuje 26 dni urlopu (czasem 20, czasem więcej), na które Twoja firma musi zarobić.
Ostatnim na dziś, chociaż czasem trudnym do oszacowania, jest czas, w którym pracownik będzie chory. Podobno statystyczny Polak choruje 10 dni w ciągu roku. Jeśli swój zespół znasz dłużej, to możesz lepiej ten czas oszacować na podstawie poprzednich lat współpracy.
Te kilka czynników uwzględniłam w kalkulatorze, który pomoże Ci wycenić realnie stawkę godzinową. Korzystaj śmiało i podaj dalej, jeśli uważasz, że komuś się przyda!